top of page

סוגי בדים שונים- מה מחמיא ולמי


קיימות שתי טכניקות בסיסיות של יצירת בדים ובגדים- אריגה וסריגה.

הטכניקה של יצירת הבד משפיעה על התחושה של הבגד על הגוף ועל האופן שבו הוא מונח.

אריג - בד ארוג. כלומר בד שעשוי חוטים ארוגים בשתי וערב.

סריג – עשוי בטכניקה של סריגה במכונות סריגה תעשייתיות. הוא מאופיין באלסטיות (יכולת מתיחה). אין הכוונה לסוודר שסרוג במסרגות.

לסריג יש גמישות ולכן אין צורך אמיתי להשתמש ברוכסנים או כפתורים, למשל: שמלות טריקו, טייץ, טישרט, גופיה, סווטשירט, הינם סריגים.

סריג הוא מצד אחד נוח מאוד, אך חסרונו שהוא נצמד, הוא נדבק לגוף ומבליט גם את מה שאנו רוצות לטשטש ולכן יתאים רק לנשים דקיקות עם חזה קטן.

לעומת זאת, אריגים נותרים נאמנים לגזרה שלהם ויש להם יכולת נפילה על הגוף.

כסטייליסטית, אני ממליצה ללקוחות שלי על אריגים (ולא על סריגים, למעט בגדי ספורט) מכיוון שהם מקנים ללובשת מראה יותר מתוחכם ואלגנטי, לטעמי.

אחרי ההבחנה בין סריג לאריג קיימת ההבחנה בין בדים טבעיים לבדים סינתטיים.

כותנה פשתן וצמר הם הסיבים הטבעיים - כדי לדעת אם בד הוא איכותי או לא, יש לבדוק את צפיפות האריגה. ככל שהאריגה צפופה יותר, והחוטים חזקים וגמישים יותר, כך הבד איכותי יותר. בד שאינו ארוג בצפיפות, יתפורר מהר.

פשתן – הפשתן הוא בד עם אופי שלא כולן אוהבות. הפשתן בד"כ ארוג באריגה גסה, יתרונו הוא שהינו מאוד אוורירי ומתאים לקיץ, חסרונו, שהוא מאוד מתקמט ויש אנשים שהוא מגרד להם. לגבי הקימוט אני ממליצה לך לא להתרגש, זה אופיו של הבד ויש ללבוש אותו כפי שהוא ולא להילחץ. מתאים לנשים שמתלבשות בסגנון קז'ואל / זרוק.

משי – בד טבעי שמיוצר מגלמים של זחל טוואי המשי. הוא יכול להיראות עבה וגס או דק ועדין. זה תלוי בעיבוד שלו. הוא נחשב לבד אצילי ואלגנטי אך הוא דורש תחזוקה מיוחדת ועדינה, כביסה ביד, גיהוץ או ניקוי יבש. רואים על בד המשי לא רק כתמי מזון אלא אף כתמי מים, ולעיתים הוא מחמם מדי בקיץ.

למרות זאת, אני כסטייליסטית, בהחלט ממליצה על חולצות או גופיות משי לאירוע או כלבוש לעבודה, אני מרגישה שהם מקנים סטייל ואלגנטיות ללובשת. פחות אמליץ על מכנסי משי מכיוון שהם רפויים ואינם "אורזים" כראוי את הגוף.

חולצות משי אני קונה עם לקוחות ב"סאקס" ב"אניק" ואצל חלק מן המעצבות המקומיות. חולצות וגופיות משי ייראו מצוין גם מתחת לג'קט או לקרדיגן.

בד סינתטי – בד סינתטי הוא בד שהסיבים שלו אינם ממקור טבעי. הבד הזה נחשב לנחות ביחס לבדים הטבעיים. יש בבד סינתטי משהו אטום ופלסטי שאינו מאפשר לעור לנשום.

מצד שני, בד סינתטי יכול להיראות טוב אם הוא עשוי מסיבים באיכות גבוהה ואצל מעצבים "גבוהים" ניתן למצוא בגדים טובים ואיכותיים מפוליאסטר, למשל חולצת "משי" של מרטין מרג'יאלה שקניתי לפני שנים בבוטיק "ורנר" ועדיין נראית מעולה.

יתרונותיו של הפוליאסטר שהוא קל לתחזוקה, ניתן לכבס אותו במכונה והוא מחזיק לאורך שנים.

ישנם גם בדי ביניים- ויסקוזה ומודל, למשל. הם עשויים מבדים שמקורם בטבע אך הם נוצרים במפעלים באופן מלאכותי. חולצות ויסקוזה טובות אני מוצאת עם לקוחותיי ב"קום איל פו" וב"קוס".

הם נוחים לתחזוקה והמראה שלהם טבעי יותר בהשוואה לפוליאסטר, למשל.

עיבוד- העיבוד של הבד אחראי במידה רבה למרקם, לשקיפות, לברק וכו', למשל, בד קטיפה יכול להיות כותנה, משי או פוליאסטר.

הזמנות אונליין- אולי אני מיושנת, אבל אני לא בעד. כשאת מזמינה בגדים באינטרנט (אלא אם מדובר בדגם שכבר יש ברשותך), את לא ממש מכירה את הנפילה של הבד על הגוף, המידות הן לא מה שחשבת, לעיתים צפוף לך בכתפיים וצר בחזה או להיפך..את מגלה שהנעליים היפות שכ"כ חמדת לא נוחות לך, וכו'..לכן אני עדיין בעד השיטה המיושנת של להיכנס לחנויות ולמדוד, רק כך תוכלי להכיר את הבד, לראות איך הבגד מונח על הגוף ולקנות קנייה נכונה.

בתמונה- חולצת טטרה (כותנה) של "אנג'לי", מותג ישראלי לבגדי פנאי ויוגה.


bottom of page